Українці все частіше скаржаться у профільну нацкомісію та суди на необґрунтовані платіжки за електроенергію.
Особливо часто скарги стосуються нарахувань для
Тобто люди доводять відсутність споживання, але їм продовжують нараховувати середній довоєнний тариф і виставляти борги.
В енергокомпаніях запевняють: жодних проблем при своєчасному поданні показань виникати не повинно. Однак, як пише “Мінфін”, деякі енергокомпанії залишають за собою право проводити нарахування споживачам не на підставі показань лічильників, а за власною формулою. У таких випадках клієнтам доводиться звертатися до контролюючих органів та судів, щоб відстояти свої права.
Загалом за 2023 рік до НКРЕКУ надійшло 12 556 звернень від споживачів послуг електроенергії, а у 2024 (на 14 лютого) – вже 1259.
Як уточнили у нацкомісії, більшість звернень була саме від фізосіб, а одні з головних тем – борги за електроенергію та порядок розрахунків за світло.
Багато хто також звертався до судів для захисту своїх інтересів. Як підрахувала адвокатка бюро “Івана Хомича” Олена Воронкова, у Єдиному держреєстрі судових рішень із цього приводу за 2023 рік розміщено близько 4 тис. затверджених рішень, стороною в яких стали компанії групи ДТЕК у Києві та регіонах.
Найчастіша причина судових розглядів – невідповідність рахунків, виставлених постачальником, показниками споживання. Втім, нерідко судові суперечки щодо боргів ініціювали й самі енергетичні компанії.
Як не накопичувати “ліві” борги: що говорять в енергокомпаніях
Головне правило є незмінним для всіх – вчасно передавати дані з лічильників, тобто у період за два дні до кінця місяця та протягом трьох днів наступного дня. “Це єдина дія, яку необхідно виконувати клієнту для отримання коректних рахунків.
Якщо клієнт не передає свідчення у встановлені терміни, нарахування здійснюється за середньодобовим споживанням”, – заявили у пресслужбі ДТЕК “Київські електромережі”. Середньодобове споживання розраховується з урахуванням обсягу аналогічного періоду (наприклад, місяця) протягом року.
Втім, людям, чиї будинки було зруйновано, у ДТЕК “Київські електромережі” пропонують пройти окрему процедуру. Рекомендується:
зв’язатись з оператором системи розподілу (ОСР) через Центр обслуговування клієнтів або за допомогою електронних сервісів;
надати довідку (копію) від ДСНС чи органів місцевого самоврядування про факт руйнування;
після отримання підтверджуючої інформації оператор системи розподілу зробить коригування нарахованих обсягів електроенергії, згідно з останніми фактично зафіксованими показниками (без урахування нарахувань по середньому), та передає нові дані постачальнику електроенергії;
постачальник на основі отриманих даних від ОСР скоригує суму нарахувань та виставить коректний рахунок клієнту.
Якщо у квартирі чи будинку ніхто не живе, дії повинні бути іншими. Так, в енергокомпанії Yasno радять:
відключити всі електроприлади і щомісяця передавати одні й самі останні зафіксовані показання лічильника;
звернутися до ОСР та попросити про тимчасове відключення електроспоживання (послуга з відключення та підключення за ініціативою клієнта платна).
Якщо всі вимоги енергетиків було виконано, а платіжках все одно з’явилися зайві нарахування, можна звертатися до суду.
Як пояснила Воронкова, зазвичай споживачам вдається оскаржити сам борг за електроенергію та покрити судові витрати, окрім судового збору.
Також може бути стягнуто моральну шкоду – буває, що в розмірі повної суми, а буває – 5-15% від неї, зазначила адвокатка.